2011. július 31., vasárnap

Miért is létezik ez a blog? Avagy az Olvasás 3. hete és Ailey visszatérése

*elősompolyog a háttérből* Üdv minden betérő léleknek!

Szóval majdnem két hétre eltűntem... (Nem, nem nyaralni mentem.) Ennek két egyszerű oka volt:
1, A gépem az összeomlás szélén állt. Múlt idő, mert sógoromnak hála (Helló! :D) megjavult a kicsike. Ugyanakkor volt itt laptop, amin néha szüttyögtem is, de itt kapcsolódik be a kettes indok.
2, Itthon volt nővérem és unokahúgom (egy hete már a keresztlányom ^^), így leginkább velük töltöttem az időmet, és mivel a kicsi 1 éves lett nemrég, hozzá igazodtunk sok tekintetben. Úgyhogy kibabáztam magam rendesen :))

De most újult erővel térek vissza a könyvek és minden más közé. Egyébként ezek miatt az Olvasás 7 hetével is elcsúsztam egy hetet, ezt ma pótolom, és az eheti bejegyzés is reményeim szerint felkerül még ma. Ebből már holnap lesz. Ezenkívül van még két elolvasott könyvem, azokról a következő hét folyamán íródnak kritikák. Rengeteg olvasnivaló jelöltem van, de sajnos a kötelezők berondítanak. Úgyhogy holnap könyvtárba is megyek, hátha ott jobban  sikerülne haladni velük...

Azonban térjünk vissza az Olvasás 7 hetének 3. hetére. :)


III. hét (júl. 18 – júl. 24.)
Mi alapján értékel egy könyvet?
Mi alapján választja ki a következő olvasmányát?
Filmadaptációk: kedvencek, a legpocsékabb adaptáció
Miért vezet/olvas Ön könyves blogot? Van-e hatása egy-egy könyves blognak az olvasásra? (pl.: a következő olvasmányát egy blogbejegyzés hatására választotta ki) Van-e/Vannak-e kedvenc blogjai/bloggerei? 
Megint úgy állunk, hogy nem tudok választani ezek közül, így mindegyikről fogok pötyögni. 

I, 
Sok szempont alapján értékelem az olvasmányaimat. Számomra elsősorban a legfontosabb a cselekmény jó vezetése. Mit értek ezalatt? Témától függően legyen pörgős, feszült (lásd Üvegváros), de ha melankolikusabb, érzelmekre fektetett hangsúlyú kötetről van szó, akkor folydogáljon szép lassan, de az érdeklődést mindenképpen tartsa fenn (lásd Linger-Várunk). Nos, mikor ebben bibi van (ellaposodik, vagy netán a kezdetektől unalmas, nevetségesen túlpörgetett vagy esetleg ne adj' isten logikai bakikkal büszkélkedik), akkor a karakterek javíthatnak a csorbán. Ezt nem úgy gondolom, hogy tökéletesek legyenek és imádjam őket, hanem hogy hitelesek legyen, hogy el tudjam hinni, hogy ők ezt és ezt azért és azért tették/nem tették/mondták/nem mondták (lásd Vámpírakadémia). A karakterekkel szorosan összefügg,  hogyha van szerelmi szál, akkor az ne csöpögjön, de ne is legyen hihetetlenül egyszerű. Minden író más dózisban adagolja ezt, és akiknek jó érzékük van hozzá, pont eltalálják a karakterekhez és a könyvhöz illő romantika mennyiséget (lásd: Az éhezők viadala).
Ezenkívül fontos szempontnak tartom a könyv hangulatát, az eredetiségét, az írónő stílusát és merészségét (aka közkedvelt karakterek kiiktatása, lásd Harry Potter).

II,
Nos ez nem nehéz ügy, mivel kilométeres várólistám van, szóval könnyen csemegézhetek. Azonban nagy hatással vannak rám a könyvesblogok, többször előfordult, hogy egy-egy ilyen bejegyzés hozta meg a kedvem az olvasáshoz (lásd Gigi Ally Carter: Ha megtudnád, hogy szeretlek, meg kellene öljelek kritikája). Ugyanakkor van ez a rossz szokásom, hogy egyszerre több könyvbe is belekezdek. Ennek két oldala van: az egyik, hogy nem haladok egyikkel sem rendesen, a másik pedig, hogy többféle hangulathoz illő kötet is van olvasás alatt, szóval mikor milyen hangulatom van, csak előkapom a passzoló kötetet :)
III,
A könyvadaptáció kényes téma. Sokan azt szeretnék, hogy szóról szóra felkerüljön a vászonra a történet, és kiakadnak bárminemű változtatáson. Nos én nem közéjük tartozom. Igyekszem külön kezelni a könyves és filmes világot, így pedig külön értékelem a könyvet és filmet. Viszont az semmiképpen sem elkerülhető, hogy össze ne hasonlítsam. A változtatás addig nem zavar, míg a javára van a filmnek. Azonban vannak olyan vágások, átírások, kihagyások, amik miatt egy olyan embernek, aki a könyvet nem olvasta, a film követhetetlenné, érthetetlenné válik (lásd Beastly). Kedvenc könyvadaptációról nem nagyon beszélnék most, mert elfogult vagyok, mivel Potter-lázban égek, és kapásból a Halál ereklyéi II-t vágnám rá válaszként. :P

IV,
Itt haladjunk szépen sorban. :P 
Azért vezetek könyves blogot, mert ahogy szépen lassan befolydogáltam a könyves világba, egyre jobban megtetszettek a könyvekről írt recenziók, kritikák. Leginkább azért, mert hozzám hasonló, egyszerű olvasók írják őket, és se pénz, se jó pofizás (a legtöbb esetben) nem befolyásolja a véleményüket. Hamar rátaláltam olyan bloggerekre, akiknek az ízlése körülbelül fedi az enyémet, így tőlük sokszor mazsolázgatok következő olvasmány gyanánt szolgáló köteteket. 
 Így január-február környékékén (akkor még WordPressen) elindítottam első komolyabb blogomat, ahol nem csak könyvkritikákat, hanem film- és sorozatkritikákat is posztoltam, meg úgy mindent, amihez kedvem volt. Technikai gondok miatt elsősorban azonban átköltöztem 06. 10-én ide, a blogspotra, és immáron csak könyvekről pötyögök.
A kedvenc könyves blogjaimat pedig alant sorolom fel.
Gigi blogja : Az első könyves blog, ahova betértem, és ott is ragadtam :) Nagyjából fedi egymást az ízlésünk, így adok is ám a véleményére. Ezen kívül, ha pocsék könyvről ír kritikát, a szarkasztikus kommentjein nagyon jókat derülök :P
Nancy blogja : Nancy a másik nagy kedvenc bloggerem,  sok könyvhöz meghozta már a kedvem, és Gigihez hasonlóan ő is sokat olvas angolul, szóval egy lépéssel mindketten mindig előttem járnak (aminek örülök - elkerülöm a rossz könyveket :P). 
Kikissz blogja : Szeretem őt olvasni, mert ő is könyörtelenül őszinte, no és szintén az ízlésvilágunk hasonlít. :)
Ígérem, hogy még bővebben kifejtem a többieket is, de lassan már holnap lesz, és ragad le a szemem :( 
Mindig benézek hozzájuk is: 

0 megjegyzés: